hoftesmerter

Bekkenløsning | Utredning, råd og behandling

Plaget med smerter i bekkenet etter bekkenløsning? Våre terapeuter utreder bekkenproblematikk som har oppstått underveis eller etter svangerskap. Bekkenløsning bør behandles helhetlig og utredes funksjonelt i forhold til ledd, muskler og sener.

Ofte ved bekkenløsning kan det oppstå asymmetri i forhold til funksjon i høyre versus venstre bekkenledd – eller motsatt. Dette kan medføre at man har et hypomobilt bekkenledd (bekkenlåsning) og et hypermobilt bekkenledd (et ledd som beveger seg for mye). Ved å adressere denne problematikken i form av muskulære teknikker, opptrening og leddmobilisering, så kan man i mange tilfeller oppnå meget gode resultater.

Råholt Kiropraktorsenter utreder og behandler symptomer og dysfunksjoner i bekkenet, blant annet bekkenløsning, ved bruk av moderne utrednings- og behandlingsmetoder.

– Hvordan behandles en bekkenløsning funksjonelt?

Først og fremst vil man gå gjennom en grundig funksjonell utredning som inkluderer ortopediske tester. Denne gir grunnlag for å si om man har eventuelle muskulære ubalanser, muskelknuter, hypomobilitet (nedsatt leddbevegelse), nerveirritasjon eller andre årsaker som man må ta tak i ved tilpassede behandlingsmodaliteter.

Ja, jeg tror jeg har problemer med bekkenet grunnet bekkenløsning. Hvordan går vi fram nå?

Det er flere faktorer som bør adresseres dersom du sliter med denne typen smerter og plager – og våre behandlere jobber helhetlig for å kunne gi deg best mulig resultater og langvarig bedring. Ved slike plager så er det viktig at man finner årsakene til at diagnosen har oppstått og at man forsøker å luke ut disse.

muskelarbeid

– Problemer med bekkenløsning kan ramme alle og enhver

Bekkenløsning forekommer helt naturlig i forbindelse med svangerskap og forløsning – da særlig grunnet hormonet relaxin som frigjøres og bidrar til en endring i ligamentene rundt fødselskanalen og bekkenregionen. Dette kan ramme forskjellig fra person til person og gi ulike symptomer.

Det er heller ikke sant at smertene er akkurat like fra person til person, selv om velmenende råd fra svigermor mener at “dette er akkurat det samme som jeg hadde”.

Sannheten er at disse varierer fra person til person og at behandling må tilpasses den enkelte utfra deres ståsted. Slike plager kan være særdeles plagsomt og føre til redusert livskvalitet og funksjonsevne. Ofte kan det gå hardt utover både fritid og jobb, da stillinger og posisjoner som utøver trykk mot områdene kan gjenskape smerter.

Våre terapeuter er godt utdannet og trent i forhold til utredning og behandling av slike diagnoser. Ved bruk av kliniske, ortopediske tester, nevrologiske tester og funksjonelle vurderinger kan de i de aller fleste tilfeller stille diagnosen uten bruk av bildediagnostikk.

Ved Råholt Kiropraktorsenter har vi meget god kompetanse innen utredning og behandling – og samarbeider også tett med legespesialister og fastleger ved behov; et samarbeid som har pågått over mange år.

På Råholt Kiropraktorsenter har våre kiropraktorer 6-årig utdanning (5-årig universitetsutdannelse pluss 1 år i turnus) med høyt fokus rettet inn mot utredning og behandling innen muskler, nerver, ledd og skjelett. Dette innebærer at du som pasient kan føle deg trygg og ivaretatt. Våre klinikere har også spesialistrettigheter i form av mulighet til sykmelding, henvisning til bildediagnostikk og eventuelle andre utredninger dersom det skulle vise seg å bli behov for dette.

• Trykkømhet over det involverte bekkenleddet
  • Nedsatt bekkenbevegelse ved funksjonell undersøkelse
  • Utslag på ortopediske tester som gir grunnlag for å si at det er bekkenproblematikk
  • Smerter i bekken og rygg
  • Muskelsmerter i seteregionen
  • Mulig falsk isjias og piriformis syndrom grunnet endret bekkenfunksjon
  • Smerter ved nedtråkk
  • Endret ganglag og mulig halting på involvert fot

De mest karakteristiske symptomene på bekkenløsning er asymmetrisk bevegelighet i et bekkenledd versus det andre bekkenleddet som da ofte er hypermobilt (for store leddutslag). Dette kan medføre feilfunksjon i bekken og rygg, samt tilhørende muskulatur.

Noen av de vanligste årsakene til slike plager er naturlige endringer gjennom svangerskapet (endringer i holdning, gange og endring i muskulær belastning), plutselige overbelastninger, gjentatt feilbelastning over tid og lite fysisk aktivitet. Ofte er det en kombinasjon av årsaker som gir vondt i bekkenet, det er derfor viktig å behandle problemet på en helhetlig måte, der man tar hensyn til alle faktorer; muskler, ledd, bevegelsesmønster og mulig ergonomisk tilpasning.

Kilde: Vondt.net

Vi velger behandlingsmetode basert på den enkelte kasustikk – men ved bekkenløsning, så er det ofte effektivt å kombinere muskelknutebehandling, tilpasset leddmobilisering og spesialiserte øvelser for akkurat deg. Andre tiltak er muskulære teknikker og lokal massasje. Intramuskulær nålebehandling rettet mot stramme muskler i rygg og sete kan også være en del av behandlingsoppsettet, da særlig ved mer alvorlige plager som har vedvart over lengre tid.

Med denne diagnosen så er det ofte essensielt at man også får tatt tak i dysfunksjonell muskulatur i området – for så å styrke og gjøre denne mer funksjonell og kapabel til å motså overbelastning etter at man har fått normalisert den. Det er også viktig å mobilisere ryggen og bekkenet for å sørge for riktig bevegelse og belastning.

Gode resultater med helhetlig tilnærming

Våre kiropraktorer og terapeuter tilbyr helhetlig behandling for alle aldersgrupper rettet mot både muskler, sener, bindevev og ledd. Vi anerkjenner at et muskuloskeletalt problem alltid er en kombinasjon av flere faktorer – f.eks. leddrestriksjoner (stive ledd), myalgier (overaktive muskler), muskelubalanse (for stramme muskler noen steder og for inaktive andre steder), dysergonomiske arbeidstillinger (en dårlig kontorstol kombinert med for mye sitting kan resultere i vond rygg) og feilaktig bevegelsesmønster (feil ganglag kan forverre plagene dine). Nettopp derfor behandler vi med hovedformål om å få deg bedre på alle plan – ikke bare mindre stive ledd (selv om det er en våre spesialiteter). Behandlingen er tilpasset etter alder, dagsform og sykdomshistorie – og egner seg dermed for alle.

– Tilpasset trening er viktig!

trening er viktig

Vi hjelper deg med å finne øvelsene som passer for deg og ditt problem!

Ikke la smertene stoppe deg – mindre bevegelse i hverdagen fører bare til at det blir verre (naturlig nok avhengig av skaden – noen skader kan kreve mer hvile og avlastning enn andre) – slike plager kan nemlig være særdeles plagsomt og føre til redusert livskvalitet og funksjonsevne. Det er derfor viktig at man får hjelp til å utrede problemet (ved behov vil vi henvise til diagnostisk ultralyd eller MR), mobilisere bløtvevet og kommer godt i gang med riktige øvelser i en tidlig fase. Ta kontakt med oss hvis du mistenker at du har denne diagnosen.

Noen forslag til gode øvelser mot bekkenløsning:

• Tøyning av ryggmusklene
  • Tøying av setemusklene
  • Seteløft
  • Sideliggende benløft
  • Strikkøvelser (for å få riktig motstand)
  • Balansetrening

Ta gjerne kontakt for en konsultasjon, så hjelper vi deg å sette sammen et treningsprogram for deg og din problematikk.

– Ta tak i problemet. Ikke vent!

Studier og forskning har slått fast, gang på gang, at jo tidligere man får hjelp med sin muskuloskeletale problematikk, jo bedre er det. Ved langvarige plager er det nemlig høy sjanse for at man beveger seg mindre, beveger seg feil og gjør andre endringer i hverdagen som fører til at symptomene ikke blir bedre og at man utvikler smerter i andre området – sistnevnte kaller vi ofte for “kompensasjonssmerter“.

slitasje-i-hoften-hofteartrose

Vi jobber daglig med muskuloskeletal problematikk innen muskler, ledd, nerver, sener og bindevev – med en særegen interesse i både utredning og behandling av slike diagnoser. Kontakt oss gjerne for en uforpliktende prat på telefon 63 96 33 35 – eller book en time online dersom du ønsker en konsultasjon (klikk på lenken nedenfor). Vi ser fram imot til å hjelpe deg mot en bedre hverdag.

• Klikk på bildet ovenfor eller her for å se ledige tider for en eventuell konsultasjon (åpnes i nytt nettleservindu)
  • Vi gjør vårt beste for å gi deg time på dagen eller neste dag
  • Online booking er døgnåpen 24/7/365
  • Ingen ledige timer? Eller fungerer ikke online booking som det skal? Ring oss gjerne på 63 96 33 35 (innenfor åpningstidene våre) eller kontakt oss via vår Facebookside, så skal vi gjøre vårt beste for å finne et tidspunkt til deg så snart som mulig

Kilder: NHI.no, Vondt.net, Lommelegen.no, FHI.no, SINTEF

Ta kontakt med oss allerede i dag – så skal vi gjøre vårt ytterste for å hjelpe deg med dine plager. Ha en fin dag videre.