nakkeskade

Slitasje i Nakken (Nakkeartrose) | Symptomer, diagnose, utredning og behandling

Slitasje i nakken, også kjent som nakkeartrose, rammer de aller fleste med årene. Slitasje i nakken (nakkeartrose) er altså relativt vanlig, men kan forekomme i varierende grader, fra milde til større slitasjeendringer. Traumer, slik som whiplash / nakkeslengskade, kan føre til tidligere forekomst av leddslitasje. Kliniske metastudier har bevist at leddmobilisering og manuell behandling faktisk, kanskje overraskende for mange, var mer effektivt enn trening når det kom til smertelindring og funksjonell bedring i behandlingen av artrose.

Vi kombinerer disse to behandlingsformene (manuell behandling og spesifikk opptrening) for å gi deg best mulig resultater og langvarig bedring. Hos oss ønsker vi å hjelpe deg med effektiv symptomlindring og funksjonsbedring for dine nakkesmerter, men også sørge for at du oppnår mer langvarige gode resultater ved å instruere deg i korrigerende trening og øvelser. Vi hjelper deg med å kartlegge problemet ditt og finne ut av hvordan vi sammen kan løse problemet ditt på best mulig måte.

Våre terapeuter er godt utdannet og trent i forhold til utredning og behandling av slike diagnoser. Ved bruk av kliniske, ortopediske tester, nevrologiske tester og funksjonelle vurderinger kan de i de aller fleste tilfeller stille diagnosen uten bruk av bildediagnostikk.

Ved Råholt Kiropraktorsenter har vi meget god kompetanse innen utredning og behandling – og samarbeider også tett med legespesialister ved behov; et samarbeid som har pågått over mange år.

På Råholt Kiropraktorsenter har våre kiropraktorer 6-årig utdanning (5-årig universitetsutdannelse pluss 1 år i turnus) med høyt fokus rettet inn mot utredning og behandling innen muskler, nerver, ledd og skjelett. Dette innebærer at du som pasient kan føle deg trygg og ivaretatt. Våre klinikere har også spesialistrettigheter i form av mulighet til sykmelding, henvisning til bildediagnostikk og eventuelle andre utredninger dersom det skulle vise seg å bli behov for dette.

En vanlig årsak til slitasje i nakken (nakkeartrose) er overbelastning over tid uten tilstrekkelig restitusjon eller kapasitet for å utføre nettopp den aktiviteten. For eksempel langvarige statiske stillinger. Vi hjelper deg med å få tilbake funksjonen og lindre symptomene dine – jo raskere du tar tak i det, jo raskere resultater vil man oppnå i de aller fleste tilfeller.

nakkebehandling

Vi behandler regelmessig nakkeproblematikk på en helhetlig og effektiv måte. Med denne diagnosen så er det ofte essensielt at man også får tatt tak i dysfunksjonell muskulatur i området – for så å styrke og gjøre denne mer funksjonell og kapabel til å motså overbelastning etter at man har fått normalisert den. Det er også viktig å mobilisere skuldre og brystryggen for å sørge for riktig bevegelse og belastning.

Fysikalsk behandling med det hovedformålet å øke blodomløpet inn mot det påvirkede området, noe som også promoterer økt reparasjon og restitusjon, kan være meget gunstig i den mer akutte delen av problematikken – da det kan være symptomlindrende og funksjonsbedrende. Denne typen behandlingen blandet med kiropraktisk mobilisering / leddmanipulasjon gjør at man kan ta tak i flere faktorer av problemet med god effekt – dette er klinisk bevist i flere studier.

Behandlingen er rettet inn mot å gjenopprette normal funksjon. Typisk behandling som vi benytter mot denne problematikken er muskulær behandling (triggerpunktbehandling, kryssfriksjon massasje, uttøyning) og tilpasset leddmobilisering / manipulasjon i kombinasjon med hjemmeøvelser. Det kan også være aktuelt med intramuskulær nålebehandling, TENS eller andre tiltak. Hos oss ønsker vi å hjelpe deg med effektiv symptomlindring og funksjonsbedring for dine smerter, men også sørge for at du oppnår mer langvarige gode resultater ved å instruere deg i korrigerende trening og øvelser. På denne måten kan vi sammen sørge for at problemet går så raskt framover som mulig.

Gode resultater med helhetlig tilnærming

Våre kiropraktorer tilbyr helhetlig behandling for alle aldersgrupper rettet mot både muskler og ledd. Vi anerkjenner at et muskuloskeletalt problem alltid er en kombinasjon av flere faktorer – f.eks. leddrestriksjoner (stive ledd), myalgier (overaktive muskler), muskelubalanse (for stramme muskler noen steder og for inaktive andre steder), dysergonomiske arbeidstillinger (en dårlig kontorstol kombinert med for mye sitting kan resultere i vond rygg) og feilaktig bevegelsesmønster (feil ganglag kan forverre plagene dine). Nettopp derfor behandler vi med hovedformål om å få deg bedre på alle plan – ikke bare mindre stive ledd (selv om det er vår spesialitet). Behandlingen er tilpasset etter alder, dagsform og sykdomshistorie – og egner seg dermed for alle.

– Tilpasset trening er viktig!

trening er viktig

Vi hjelper deg med å finne øvelsene som passer for deg og ditt problem!

Ikke la slitasje i nakken stoppe deg – mindre bevegelse i hverdagen fører bare til at det blir verre (naturlig nok avhengig av skaden – noen skader kan kreve mer hvile og avlastning enn andre) – slike plager kan nemlig være særdeles plagsomt og føre til redusert livskvalitet og funksjonsevne. Det er derfor viktig at man får hjelp til å utrede problemet (ved behov vil vi henvise til diagnostisk ultralyd eller MR), mobilisere bløtvevet og kommer godt igang med riktige øvelser i en tidlig fase. Ta kontakt med oss hvis du mistenker at du har denne diagnosen.

Vi jobber daglig med muskuloskeletal problematikk og har en særegen interesse i både utredning og behandling av slike diagnoser. Kontakt oss gjerne for en uforpliktende prat på telefon 63 96 33 35 – eller book en time online dersom du ønsker en konsultasjon (klikk på lenken nedenfor). Vi ser fram imot til å hjelpe deg mot en bedre hverdag.

Ta kontakt med oss allerede i dag – så skal vi gjøre vårt ytterste for å hjelpe deg med dine plager.