Prolaps i nakken

Rammet av prolaps i nakken og nervesmerter? Råholt kiropraktorsenter kombinerer muskelarbeid, leddbehandling og opptrening for å oppnå best mulige resultater.

Visste du at de aller fleste nakkeprolaps er asymptomatiske? Altså at de ikke gir smerter? Det som bestemmer om et prolaps i nakken er smertefullt eller ikke avhenger av om det trykker på en nærliggende nerverot eller ikke – altså om det er med eller uten nerverotsaffeksjon.

Ved trykk på en nærliggende nerverot så kan det også oppleves sensorikk og motoriske forstyrrelser – f.eks. nedsatt følelse på huden og redusert styrke i musklene som er innervert av den aktuelle nerven.

Behandling av prolaps i nakken

Våre terapeuter tilbyr en helhetlig behandling rettet inn mot dysfunksjonelle ledd og stramme muskler. Vår styrke ligger i at vi behandler årsakene til problematikken og dermed ofte oppnår en mer langvarig bedring – som kommer den enkelte pasient til gode. Vi har også kompetanse i bruk av trykkbølgebehandling og nålebehandling der dette vurderes mest hensiktsmessig. Behandlingen kombineres ofte med instruksjon i øvelser som kan være gunstige for akkurat deg.

Om behandlingen

Ved prolaps i nakken er det meget viktig med oppmykende tiltak for å gi pasienten symptomlindring og funksjonsbedring. Det er også viktig at man kommer i gang med de riktige øvelsene tidlig i behandlingsforløpet for å optimalisere framgangen og forbedringen.

Nålebehandling og muskulære teknikker benyttes regelmessig for å løsne opp i anspente muskler rundt den påvirkende nerveroten – dette kan bidra til å redusere trykket og på denne måten gi smertelindring og funksjonsbedring.

Om kiropraktikk

En moderne kiropraktor har 6 års universitetsutdanning (5-årig mastergrad + 1 år i turnus). Denne utdanningen er den lengste og tyngste innen offentlig autoriserte yrkesgrupper som jobber med muskler og ledd. Mange forbinder kiropraktor med effektiv behandling av leddsmerter i rygg og nakke, men sannheten er at en kiropraktor kan hjelpe deg med ledd og muskelplager i hele kroppen – fra topp til tå med bruk av både leddbehandling og muskulære teknikker.

Utdanningen er omfattende og inkluderer hundrevis av timer med nevrologi, fysiologi, rehabiliteringstrening, pediatri og diagnostisering. Dette gir grunnlag for primærkontaktrettighetene en kiropraktor har (henvisningsrett til bildediagnostikk, sykmeldingsrett og legespesialisthenvisningsrett) og at yrket et offentlig helseautorisert gjennom HELFO. Sistnevnte er en kvalitetssikring for deg som pasient – og understreker kiropraktorens primærkontaktrolle innen muskel-, skjelett og nerveplager.

Les mer: Kiropraktorbehandling

Hvis du ønsker mer informasjon så kan du gjerne kontakte oss (Råholt Kiropraktorsenter – Råholt, Eidsvoll, Akershus). Priser finner du her. Vi minner også om at vi har døgnåpen online booking dersom du ønsker å booke en konsultasjon med en av våre dyktige terapeuter.