Nervesmerter i nakken

Skarpe smerter i nakken og stråling eller nummenhet ned i armen? Råholt kiropraktorsenter utreder og behandler nervesmerter i nakken på en helhetlig måte. Vår diagnostiske kompetanse kan gi grunnlag for å si hva det er som er årsaken til nervesmertene du opplever og på den måten legge fram best mulig framgangsmåte for at du skal oppleve funksjonell og symptomatisk bedring.

Nervesmerter i nakken bør alltid taes på alvor. Dersom du opplever nervesmerter så er det et tegn på at en eller flere nerver er irritert eller avklemt av nærliggende strukturer. Blant de vanligste diagnosene som gir nervesmerter i nakken så finner vi anspent muskulatur og stive ledd – som sammen gir nærliggende irritasjon av nerverøtter. Et godt eksempel på en slik mekanisk diagnose med nerveirritasjon er scalenii syndrom, hvor musklene inne i nakkegropen (scalenius) legger trykk mot brachial plexus nervene, og på den måten medfører nerveirritasjon nedover armen eller ut i skulderen. En annen mulig diagnose ved nervesmerter i nakke og arm er prolaps i nakken. Sistnevnte er en organisk skade som ofte skyldes ensidig belastning over tid uten tilstrekkelig støttemuskulatur. Oppmykende tiltak i form av nålebehandling og muskulært arbeid kan gi bedret funksjon og lindre nervesymptomer. Ved manglende bedring har vi også henvisningrett til bildediagnostikk eller legespesialist.

Behandling av nervesmerter i nakken

Våre terapeuter tilbyr en helhetlig behandling rettet inn mot dysfunksjonelle ledd og stramme muskler. Vår styrke ligger i at vi behandler årsakene til problematikken og dermed ofte oppnår en mer langvarig bedring – som kommer den enkelte pasient til gode. Vi har også kompetanse i bruk av trykkbølgebehandling og nålebehandling der dette vurderes mest hensiktsmessig. Behandlingen kombineres ofte med instruksjon i øvelser som kan være gunstige for akkurat deg.

Om behandlingen

Etter at vi har gjort en grundig diagnostisk utredning for å kartlegge hvor nervesmertene dine oppstår og hva de skyldes, så vil vi benytte en tverrartet tilnærming av muskelarbeid, leddmobilisering, treningsøvelser og nervemobiliseringsteknikker for å gi deg best mulig grunnlag for optimal framgang og bedring.

Når vi behandler nervesmerter så arbeider vi alltid skånsomt og tilpasset den enkeltes dagsform, sykdomshistorie og alder. Vi har en rekke behandlingsmodaliteter i vår “klinikkverktøykasse” som passer til den enkelte presentasjon og ulike former av smerter. Hos oss skal du føle deg trygg og ivaretatt hele veien fra akutte smerter til oppsett av vedlikeholdsøvelser.

Om kiropraktikk

En moderne kiropraktor har 6 års universitetsutdanning (5-årig mastergrad + 1 år i turnus). Denne utdanningen er den lengste og tyngste innen offentlig autoriserte yrkesgrupper som jobber med muskler og ledd. Mange forbinder kiropraktor med effektiv behandling av leddsmerter i rygg og nakke, men sannheten er at en kiropraktor kan hjelpe deg med ledd og muskelplager i hele kroppen – fra topp til tå med bruk av både leddbehandling og muskulære teknikker.

Utdanningen er omfattende og inkluderer hundrevis av timer med nevrologi, fysiologi, rehabiliteringstrening, pediatri og diagnostisering. Dette gir grunnlag for primærkontaktrettighetene en kiropraktor har (henvisningsrett til bildediagnostikk, sykmeldingsrett og legespesialisthenvisningsrett) og at yrket et offentlig helseautorisert gjennom HELFO. Sistnevnte er en kvalitetssikring for deg som pasient – og understreker kiropraktorens primærkontaktrolle innen muskel-, skjelett og nerveplager.

Les mer: Kiropraktorbehandling

Hvis du ønsker mer informasjon så kan du gjerne kontakte oss (Råholt Kiropraktorsenter – Råholt, Eidsvoll, Akershus). Priser finner du her. Vi minner også om at vi har døgnåpen online booking dersom du ønsker å booke en konsultasjon med en av våre dyktige terapeuter.