Låsning i nakken

Våknet med stiv nakke? Vanskelig å vri nakken fra side til side? Ta kontakt med oss ved Råholt kiropraktorsenter for effektiv utredning og behandling.

De aller fleste av oss har opplevd at nakken har “låst seg”. Dette skyldes normalt sett en kombinasjon av ledd og muskeldysfunksjon som sammen gir deg en meget begrenset bevegelighet og tilhørende smerter – ofte kan det også gi grunnlag for det vi kaller cervikogen hodepine (nakkerelatert hodepine).

Behandling av låsning i nakken

Våre terapeuter tilbyr en helhetlig behandling rettet inn mot dysfunksjonelle ledd og stramme muskler. Vår styrke ligger i at vi behandler årsakene til problematikken og dermed ofte oppnår en mer langvarig bedring – som kommer den enkelte pasient til gode. Vi har også kompetanse i bruk av trykkbølgebehandling og nålebehandling der dette vurderes mest hensiktsmessig. Behandlingen kombineres ofte med instruksjon i øvelser som kan være gunstige for akkurat deg.

Om behandlingen

Kiropraktisk leddmanipulasjon / leddmobilisering er et godt dokumentert behandlingstiltak ved stivhet og smerter i nakken. Behandlingen innebærer at terapeuten beveger på leddene for å gjenopprette deres normale funksjon og bevegelse. Ved en slik leddjustering kan det også ofte høres et karakteristisk “knekk” – dette er bare trykkforandring i leddet og indikerer at man har fått til den ønskede leddbevegelsen.

Denne leddbehandlingen er selvfølgelig en meget viktig del av den helhetlige behandlingen når det ønskede formålet er å fremme mer bevegelse og mindre stivhet i en vond nakke. Behandlingen tilpasses den enkelte, deres dagsform og helhetlige sykdomshistorie.

Om kiropraktikk

En moderne kiropraktor har 6 års universitetsutdanning (5-årig mastergrad + 1 år i turnus). Denne utdanningen er den lengste og tyngste innen offentlig autoriserte yrkesgrupper som jobber med muskler og ledd. Mange forbinder kiropraktor med effektiv behandling av leddsmerter i rygg og nakke, men sannheten er at en kiropraktor kan hjelpe deg med ledd og muskelplager i hele kroppen – fra topp til tå med bruk av både leddbehandling og muskulære teknikker.

Utdanningen er omfattende og inkluderer hundrevis av timer med nevrologi, fysiologi, rehabiliteringstrening, pediatri og diagnostisering. Dette gir grunnlag for primærkontaktrettighetene en kiropraktor har (henvisningsrett til bildediagnostikk, sykmeldingsrett og legespesialisthenvisningsrett) og at yrket et offentlig helseautorisert gjennom HELFO. Sistnevnte er en kvalitetssikring for deg som pasient – og understreker kiropraktorens primærkontaktrolle innen muskel-, skjelett og nerveplager.

Les mer: Kiropraktorbehandling

Hvis du ønsker mer informasjon så kan du gjerne kontakte oss (Råholt Kiropraktorsenter – Råholt, Eidsvoll, Akershus). Priser finner du her. Vi minner også om at vi har døgnåpen online booking dersom du ønsker å booke en konsultasjon med en av våre dyktige terapeuter.