hoftesmerter og senebetennelse i hoften

Senebetennelse i Hoften (Trokantertendinitt) | Symptomer, diagnose, utredning og behandling

Senene i hoften kan rammes av både seneskade og senebetennelse. Trokantertendinitt (senebetennelse i hoften) oppstår ofte grunnet langvarig belastning – og da særlig grunnet arbeid på hardt underlag. Vanlige symptomer kan være hoftesmerter, vondt ved nedtråkk, knepping i hoften og trykkømhet i senefestene ut mot hoften fra seteregionen.

Behandling av senebetennelse i hoften behandles helhetlig med en tilnærming bestående av leddmobilisering, muskulært arbeid og eventuell bruk av nålebehandling eller trykkbølgebehandling dersom dette vurderes best for den individuelle presentasjonen.

Leddmobilisering av nærliggende rygg og bekkenledd kan være med på å optimalisere bevegelsesmønsteret slik at du unngår feilbelastning når du går eller gjør annen fysisk aktivitet. Vi er også opptatt av å utrede mulige årsaker til at selve senebetennelsen din har oppstått i hoften.

Metastudier (French et al, 2011) har vist at manuell behandling, som nevnt ovenfor, har bevist effekt også ved tilhørende hofteartrose og konkluderte med at «manuell behandling er mer effektivt enn trening i behandling av artroselidelser». Vår tilnærming er å kombinere manuell behandling med hjemmetrening slik at vi sammen kan oppnå enda bedre resultater.

Ved Råholt Kiropraktorsenter har vi meget god kompetanse innen utredning og behandling av hoftediagnoser – og samarbeider også tett med legespesialister ved behov; et samarbeid som har pågått over mange år.

På Råholt Kiropraktorsenter har våre kiropraktorer 6-årig utdanning (5-årig universitetsutdannelse pluss 1 år i turnus) med høyt fokus rettet inn mot utredning og behandling av hoftediagnoser, inkludert senebetennelse i hoften. Dette innebærer at du som pasient kan føle deg trygg og ivaretatt. Våre klinikere har også spesialistrettigheter i form av mulighet til sykmelding, henvisning til bildediagnostikk og eventuelle andre utredninger dersom det skulle vise seg å bli behov for dette.

Oversikt: Senebetennelse i Hoften

Kontakt oss gjerne i dag for utredning dersom du er plaget med hoftesmerter og mistenker at du kan være rammet av en seneskade eller senebetennelse i hoften – også kalt trokantertendinitt. Vi vil gjøre vårt ytterste for å hjelpe deg med en grundig undersøkelse og eventuell behandling. Sammen kan vi finne ut av årsaken til at du har nedsatt funksjon i hoften og relaterte hoftesmerter – og forhåpentligvis kan vi hjelpe deg med å ta tak i noen av årsakene til at det har oppstått i det hele tatt.

Vi gjør dog oppmerksom på at det å ta tak i problemet midlertidig kan irritere de involverte områdene – så det er viktig å være innstilt på at slik tilheling i hoften kan ta tid. Særlig hvis du har hatt plagene lenge.

sykdomshistorie 700

Senebetennelse i hoften medfører ofte lokal trykkømhet og hoftesmerter – særlig i senefestene som fester mot den anatomiske strukturen på utsiden av hoften kalt trokanter. Dette kan medføre smerter ved nedtråkk på beinet og redusert ganglag (i visse tilfeller kan det også medføre halting).

Karakteristiske symptomer på senebetennelse i hoften er lokale hoftesmerter og smerter ved nedtråkk, men kan også inneholde følgende symptomer:

• Vondt å bevege hoften i visse stillinger – da særlig ved rotasjonsbevegelser og fleksjon (hoftebøy)
  • Lokal trykkømhet i senefestene
  • Knepping i hofteleddet grunnet nedsatt senefunksjon

Symptomene kan dog variere fra person til person. Både i forhold til hvor hardt de rammer, men også at det kan oppstå i ulike kombinasjoner av de ovennevnte.

Ofte så er det slik at plutselige feilbelastninger eller langvarig overbelastning over lengre tid står bak hoftesmertene. Eksempler er for eksempel de som jobber eller går mye på hardt underlag – og som dermed utsetter hofteleddet, senene og musklene for belastning over lengre tid. Disse belastningene kan bygge seg opp gradvis og medføre lokal irritasjon, muskelsmerter, seneskader og senebetennelser.

Ikke nok stabilitet i tilhørende muskulatur er ofte en faktor også, da dette fører til at andre strukturer (f.eks. senene og selve leddet) blir overbelastet over evne. Derfor er det ofte nødvendig å kombinere behandling med tilhørende hjemmeøvelser for å adressere de enkelte mulige årsakene til problematikken.

Konservativ behandling bestående av leddmobilisering, muskulært arbeid (f.eks. intramuskulær nålebehandling), rådgivning, hjemmeøvelser og / eller bruk av trykkbølgebehandling har bevist effekt mot hoftesmerter og dysfunksjon i hofteleddet.

Vi individualiserer behandlingen for den enkelte for å kunne gi best mulig effekt og for å oppnå best mulig resultater. Det er dog viktig å huske på at slik tilheling kan ta tid og at det midlertidig kan bli irritert i områdene før det blir bedre.

Trykkbølgebehandling er en behandlingsform som særlig benyttes mot tendinoser (seneskader) og tendinitter (senebetennelser) – med god, bevist effekt. Behandlingsformen bryter ned skadevev og forårsaker en tydelig reparasjonsprosess i det behandlede området. Du kan lese mer om hvordan den fungerer ved å trykke her.

Vi jobber daglig med hoftepasienter og har en særegen interesse i både utredning og behandling av slike diagnoser. Kontakt oss gjerne for en uforpliktende prat på telefon 63 96 33 35 – eller book en time online dersom du ønsker en konsultasjon (klikk på lenken nedenfor). Vi ser fram imot til å hjelpe deg mot en bedre hverdag. Du kan lese mer om våre behandlere, priser og kontaktinformasjon ved å klikke på de relevante lenkene. Ta gjerne kontakt via vår Facebookside dersom du har spørsmål.

Forskning / kilder:

1. French, HP. Manual therapy for osteoarthritis of the hip or knee – a systematic review. Man Ther. 2011 Apr;16(2):109-17. doi: 10.1016/j.math.2010.10.011. Epub 2010 Dec 13

Alternative søkeord: Hofte, senebetennelse, trokanter, trochanter, tendinitt, tendinopati

Det skal ikke være vondt i hoften når du står og går – ta heller kontakt med oss og få hjelp til å finne en løsning på problematikken og smertene dine.