laasning i foten

Muskelsmerter i foten (stram fotbladsmuskulatur)

Den vanligste årsaken til smerter i føttene er muskelsmerter. Muskelsmerter i foten oppstår gjerne grunnet høy belastning over lengre tid som resulterer i at musklene blir stramme og dysfunksjonelle – over tid vil dette føre til at de sender ut smertesignaler og dette tolkes som muskelsmerter i føttene.

Ved Råholt Kiropraktorsenter utreder og behandler vi muskelsmerter i foten ved bruk av moderne utrednings- og behandlingsmetoder. Inkludert senevevsverktøy (IASTM), muskulære teknikker, fotterapi og korrigerende opptrening.

Med tanke på at disse smertene skyldes feilbelastning over lengre tid så er det også viktig å finne ut av mulige årsaker, slik at man kan redusere sjansen for eventuelle tilbakefall og videre forverring. Muskulær dysfunksjon har nemlig en tendens til å bygge seg opp over tid. Man merker kanskje at føttene kjennes slitne ut etter en lang dag på jobb, men man ignorerer det… neste gang smertene kommer tilbake så er de verre enn forrige gang. Med andre ord så er det bedre å ta tak i problemet når det oppstår enn å la det utvikle seg til “neste nivå”. Jo lenger man venter, desto vanskeligere blir det nemlig å løse problemet.

Konservativ behandling går derfor primært sett ut på symptomlindring (arbeid med vonde muskler og dysfunksjonelle ledd), funksjonsbedring (korrigerende øvelser og ergonomiske tiltak, blant annet hallux valgus støtte og såler som gir bedre støtte under fotbuen)

Ja, jeg har muskelsmerter i føttene. Hva er neste steg for å lindre disse fotsmertene?

Det er flere faktorer som bør adresseres dersom du sliter med denne typen smerter og plager – og våre behandlere jobber helhetlig for å kunne gi deg best mulig resultater og langvarig bedring. Ved muskelsmerter i foten og føttene så er det viktig at man finner årsakene til at muskelspenningene har oppstått og at man forsøker å luke ut disse.

– Problemer med muskelsmerter i føttene kan ramme alle og enhver

Nei, du trenger ikke å ha gjort noe personlig feil for at muskelsmerter skal oppstå. Noen ganger kan man være uheldig og andre ganger kan man være predisponert for denne type plager. Mest sannsynlig har det også bygget seg opp over lengre tid med stadig strammere muskulatur i foten og nedsatt leddfunksjon. Det er heller ikke sant at smertene er akkurat like fra person til person, selv om velmenende råd fra svigermor mener at “dette er akkurat det samme som jeg hadde”.

Sannheten er at disse varierer fra person til person og at behandling må tilpasses den enkelte utfra deres ståsted. Slike plager kan være særdeles plagsomt og føre til redusert livskvalitet og funksjonsevne. Ofte kan det gå hardt utover både fritid og jobb, da stillinger og posisjoner som utøver trykk mot områdene kan gjenskape smerter.

Våre terapeuter er godt utdannet og trent i forhold til utredning og behandling av slike diagnoser. Ved bruk av kliniske, ortopediske tester, nevrologiske tester og funksjonelle vurderinger kan de i de aller fleste tilfeller stille diagnosen uten bruk av bildediagnostikk.

Ved Råholt Kiropraktorsenter har vi meget god kompetanse innen utredning og behandling – og samarbeider også tett med legespesialister og fastleger ved behov; et samarbeid som har pågått over mange år.

På Råholt Kiropraktorsenter har våre kiropraktorer 6-årig utdanning (5-årig universitetsutdannelse pluss 1 år i turnus) med høyt fokus rettet inn mot utredning og behandling innen muskler, nerver, ledd og skjelett. Dette innebærer at du som pasient kan føle deg trygg og ivaretatt. Våre klinikere har også spesialistrettigheter i form av mulighet til sykmelding, henvisning til bildediagnostikk og eventuelle andre utredninger dersom det skulle vise seg å bli behov for dette.

• Tydelig trykkømhet over involverte muskler i fot og ledd i foten
  • En følelse av at foten eller føttene er “verkende” og “slitne”
  • Feilstilling i føttene – bl.a. overpronasjon eller plattfot
  • Smertene er verst ved palpasjon og trykk, samt etter belastning
  • Økt forekomst av knesmerter (grunnet endret gange)
  • Økt forekomst av hoftesmerter
  • Økt forekomst av ryggsmerter
  • Endret ganglag og mulig halting på involvert fot

De mest karakteristiske symptomene på muskelsmerter i foten og føttene er en følelse av å være stram og sliten under fotbladet og inne i fotbuen – samt at føttene oppleves som smertefulle ved nedtråkk eller etter større belastninger.

Feilbelastning / overbelastning over tid: Alle strukturer i foten kan bli overbelastet over tid dersom belastningen overskriver bløt- og benvevets evne til å reparere seg etter slike påkjenninger. Noen typiske eksempler på slik overbelastning er arbeid på hardt underlag over mange år, mye fotbelastning gjennom jobb og fritid, samt trange sko.

Slik overbelastning (eller feilbelastning) kan nemlig medføre at muskulære smerter og spenninger bygger seg opp i den lokale fotmuskulaturen, som dermed gradvis blir smertefull og deretter medfører i endringer i ganglag og “kompenseringsplager” i knær, hofter og rygg.

Som kjent kan muskelsmerter i foten føre til endret ganglang (for eksempel halting) og dermed gi grunnlag for plager i legger, knær, hofter og rygg – det er viktig at disse også vurderes helhetlig og at man vurderer de enkeltes funksjonalitet opp mot hverandre for å se en region kan ha negativ påvirkning på et annet område (følgeplager).

Vi velger behandlingsmetode basert på den enkelte kasustikk – men med muskelsmerter i foten eller begge føttene, så er det ofte effektivt å kombinere muskelknutebehandling med leddmobilisering og spesialiserte senevevsverktøy (IASTM). Sistnevnte er særlig effektivt mot seneskader og senebetennelser. Andre tiltak er muskulære teknikker, massasje – også trykkbølgebehandling kan være en god spesialitetbehandling for langvarige, kroniske plager i føttene. Intramuskulær nålebehandling rettet mot stram leggmuskulatur kan også være en del av behandlingsoppsettet, da særlig ved mer langvarige plager.

Trykkbølgebehandling: Dokumentert og god effekt mot diagnoser som innebærer skader i senefibrene. Trykkbølgene bryter gradvis ned skadde senefibre og påtvinger en reparasjonsrespons i det behandlede området – som også innebærer forhøyet blodsirkulasjon og midlertidig behandlingsømhet som kan vedvare i flere dager (i visse tilfeller).

IASTM – Senevevsverktøy: Disse verktøyene er særlig brukt for å bryte ned skadde senefibre og gjenopprette tilhelingen, samt oppbyggingen av nye, friske senefibre. Stålverktøyene føres gjentatte ganger i kryssfriksjon eller lengderetningen av senen og bryter dermed ned oppsamlinger av skadde senefibre som kan ha oppstått.

Med denne diagnosen så er det ofte essensielt at man også får tatt tak i dysfunksjonell muskulatur i området – for så å styrke og gjøre denne mer funksjonell og kapabel til å motså overbelastning etter at man har fått normalisert den. Det er også viktig å mobilisere fotleddene og ankel for å sørge for riktig bevegelse og belastning.

Gode resultater med helhetlig tilnærming

Våre kiropraktorer og terapeuter tilbyr helhetlig behandling for alle aldersgrupper rettet mot både muskler, sener, bindevev og ledd. Vi anerkjenner at et muskuloskeletalt problem alltid er en kombinasjon av flere faktorer – f.eks. leddrestriksjoner (stive ledd), myalgier (overaktive muskler), muskelubalanse (for stramme muskler noen steder og for inaktive andre steder), dysergonomiske arbeidstillinger (en dårlig kontorstol kombinert med for mye sitting kan resultere i vond rygg) og feilaktig bevegelsesmønster (feil ganglag kan forverre plagene dine). Nettopp derfor behandler vi med hovedformål om å få deg bedre på alle plan – ikke bare mindre stive ledd (selv om det er en våre spesialiteter). Behandlingen er tilpasset etter alder, dagsform og sykdomshistorie – og egner seg dermed for alle.

– Tilpasset trening er viktig!

trening er viktig

Vi hjelper deg med å finne øvelsene som passer for deg og ditt problem!

Ikke la smertene stoppe deg – mindre bevegelse i hverdagen fører bare til at det blir verre (naturlig nok avhengig av skaden – noen skader kan kreve mer hvile og avlastning enn andre) – slike plager kan nemlig være særdeles plagsomt og føre til redusert livskvalitet og funksjonsevne. Det er derfor viktig at man får hjelp til å utrede problemet (ved behov vil vi henvise til diagnostisk ultralyd eller MR), mobilisere bløtvevet og kommer godt i gang med riktige øvelser i en tidlig fase. Ta kontakt med oss hvis du mistenker at du har denne diagnosen.

Noen forslag til gode øvelser mot muskelsmerter i foten:

• Tøyning av fotbladsmuskulaturen
  • Tøying av leggmuskulaturen
  • Inversjonsøvelser
  • Balansetrening
  • Annet tips: Benytt kompresjonssokker for økt blodsirkulasjon i føttene dine
  • Annet tips: Benytt en hallux valgus støtte for mer riktig belastning på storetåen (og foten)

Ta gjerne kontakt for en konsultasjon, så hjelper vi deg å sette sammen et treningsprogram for deg og din problematikk.

– Ta tak i problemet. Ikke vent!

Studier og forskning har slått fast, gang på gang, at jo tidligere man får hjelp med sin muskuloskeletale problematikk, jo bedre er det. Ved langvarige plager er det nemlig høy sjanse for at man beveger seg mindre, beveger seg feil og gjør andre endringer i hverdagen som fører til at symptomene ikke blir bedre og at man utvikler smerter i andre området – sistnevnte kaller vi ofte for “kompensasjonssmerter“.

slitasje-i-hoften-hofteartrose

Vi jobber daglig med muskuloskeletal problematikk innen muskler, ledd, nerver, sener og bindevev – med en særegen interesse i både utredning og behandling av slike diagnoser. Kontakt oss gjerne for en uforpliktende prat på telefon 63 96 33 35 – eller book en time online dersom du ønsker en konsultasjon (klikk på lenken nedenfor). Vi ser fram imot til å hjelpe deg mot en bedre hverdag.

• Klikk på bildet ovenfor eller her for å se ledige tider for en eventuell konsultasjon (åpnes i nytt nettleservindu)
  • Vi gjør vårt beste for å gi deg time på dagen eller neste dag
  • Online booking er døgnåpen 24/7/365
  • Ingen ledige timer? Eller fungerer ikke online booking som det skal? Ring oss gjerne på 63 96 33 35 (innenfor åpningstidene våre) eller kontakt oss via vår Facebookside, så skal vi gjøre vårt beste for å finne et tidspunkt til deg så snart som mulig

Kilder: NHI.no, Vondt.net, Lommelegen.no, FHI.no, SINTEF

Ta kontakt med oss allerede i dag – så skal vi gjøre vårt ytterste for å hjelpe deg med dine plager. Ha en fin dag videre.