intramuskulaer naalebehandling 700

Intramuskulær Nålebehandling

Intramuskulær nålebehandling er også kjent som medisinsk akupunktur. Intramuskulær nålebehandling er en effektiv behandlingsteknikk som benyttes mot smerter og restriksjoner i muskler og bindevev (fascia). Behandlingen kalles også tørrnåling eller intramuskulær stimulering (IMS).

Studier har vist at nålebehandling er effektiv mot myofascielle smerter – altså smerter i muskler og bindevev. Nålebehandlingen fungerer ved at den desensitivitiserer anspente muskelfibre (myalgier har høyere elektrisk aktivitet) og bindevev – som igjen medfører at både unødvendig muskelaktivitet og smerte reduseres.

Grunnet behandlingens dyptgående effekt så benyttes denne metoden gjerne ved muskelspenninger og stramme muskler som har vært slik over lengre tid – der man vurderer at nålebehandling vil være mer effektivt.

– Raskere tilhelingstid

Nålebehandling er et nyttig verktøy for å gi kortere tilhelingstid på skader og smertesensitive områder. Men gjør det ikke kjempevondt eller? Mange tror at nålebehandling gjør utrolig vondt, men sannheten er at det gjør det faktisk ikke dersom behandleren tilpasser seg den enkelte pasient. Ja, selvfølgelig kjenner du det når muskelen trekker seg sammen i såkalte kontraksjoner rundt nålen, men de fleste som benytter seg av denne type behandlingstilbud vet at dette ryktet er ofte grovt overdrevet.

Hvordan fungerer intramuskulær nålebehandling?

Nålebehandling rettet inn mot anspente muskler og muskelsmerter fungerer på flere måter, men en av de beviste funksjonene er at det reduserer muskelsensitivitet ved å senke overaktiviteten vi ofte finner i vonde muskler. Muskulær behandling med nåler fungerer også ved å “lure kroppen” til å øke reparasjonsresponsene i det behandlede området, som gjør at tilheling og bedring går raskere fremover enn normalt sett. Det kan også være særdeles effektivt mot langvarige, kroniske muskelplager.

Hvem egner behandlingen seg for?

Behandlingen egner seg som et supplement til de aller fleste behandlingsopplegg. Det kan være et nyttig behandlingsverktøy for de mer krevende muskelsmertene og symptomene som ikke ser ut til å reagere optimalt på annen behandling.

Behandlingsmetoder og teknikker

Hva slags behandling tilbyr dere? Sannheten er at vårt behandlingsutvalg er stort og variert – men det som er viktig for deg er at vi tilpasser behandlingen og jobber helhetlig (muskler, ledd, sener og trening) for å optimalisere resultatene. Trykk her for å lese mer om våre ulike behandlingsmetoder.

Om kiropraktikk

En moderne kiropraktor har 6 års universitetsutdanning (5-årig mastergrad + 1 år i turnus). Denne utdanningen er den lengste innen offentlig autoriserte yrkesgrupper som jobber med muskler og ledd. Mange forbinder kiropraktor med effektiv behandling av leddsmerter i rygg og nakke, men sannheten er at en kiropraktor kan hjelpe deg med ledd og muskelplager i hele kroppen – fra topp til tå med bruk av både leddbehandling og muskulære teknikker.

Utdanningen er omfattende og inkluderer hundrevis av timer med nevrologi, fysiologi, rehabiliteringstrening, pediatri og diagnostisering. Dette gir grunnlag for primærkontaktrettighetene en kiropraktor har (henvisningsrett til bildediagnostikk, sykmeldingsrett og legespesialisthenvisningsrett) og at yrket et offentlig helseautorisert gjennom HELFO. Sistnevnte er en kvalitetssikring for deg som pasient – og understreker kiropraktorens primærkontaktrolle innen muskel-, skjelett og nerveplager.

Hvis du ønsker mer informasjon så kan du gjerne kontakte oss. Priser finner du her. Vi minner også om at vi har døgnåpen online booking dersom du ønsker å booke en konsultasjon med en av våre dyktige terapeuter.